Derita suami: dayuskah aku?


Sila berikan pandangan secara jujur..dan bersifat menyelamatkan rumahtangga saya.
Saya telah berkahwin selama 15 tahun dan mempunyai 5 orang cahaya mata…,semuanya comel-comel. Ini mungkin kerana isteri saya seorang yang comel juga.
Saya telah melalui pelbagai asam garam dalam perkahwinan saya. Tetapi satu kesilapan telah berlaku di mana sekitar tahun 2008 iaitu apabila saya dan isteri mengambil keputusan untuk berniaga…,dipendekkan cerita business itu terlingkup. Dan, kami mula menyalah satu sama lain. Kami mengambil keputusan untuk bekerja makan gaji semula. Tetapi dalam tempoh 8 bulan tidak bekerja, tekanan makin menjadi-jadi. Isteri saya makin membenci saya, tidak ada kerja, cuma jadi assitant kepada abang ipar saya buat kerja electrik…dapat sikit saya bagi dia sikit…sekitar 20-30 hinggit sehari..
Tetapi rupa-rupanya sepanjang itu…,ada dendam kesumat yang masih tersemat didalam hatinya…semua kisah lampau saya diungkit, menyesal berkahwin dengan saya dan sebagainya.
Saya telah bermuhasabah diri dengan drastik, kalau dulu saya tidak pernah memijak tikar sembahyang sekarang saya sudah meringankan diri mengerjakannya termasuklah solat2 sunat yang berkaitan…dan sering memint apertolongan yang maha esa…
Akan tetapi yang amat mendukacitakan saya…dia hanya menunggu masa rupa-rupanya…
Alhamdullilah…,selepas perit getir iaitu selepas Syawal tahun lepas…,isteri saya telah mendapat pekerjaan semula yang ada kaitan pengalamannya iaitu dalam bidang perubatan di salah satu Hospital Swasta di Melaka. Saya pula, dua minggu kemudian dapat kerja di Kuala Lumpur…,pada permulaannya kami amat gembira kerana beranggapan masalah kewangan telah berakhir…tetapi sepanjang 8 bulan jobless..,banyak hutang yang tertunggak…surat lawyer/ mahkamah penuh peti surat…kami tertekan lagi…,oleh kerana gaji saya besar sedikit…hutangnya tak banyak sedikit saya tampungkan terlebih dahulu …sementara saya buat rayuan di AKPK untuk meringankan beban hutang…,selam 6 bulan ada dok menyelesaikan tunggakkan…belum cerita lagi, kereta kami pun terjual semasa tidak bekerja…setelah namanya bersih di cicriss saya menggunakan kenalan yang ada untuk memohon pinjaman kereta…tetapi selalu gagal sebab rekod tidak bersih…,isteri saya melenting semula…dia mula mengugut saya kalau tidak dapat kereta dia akan mula mengikut jantan lain pergi dan balik kerja…,dia juga memberitahu ada lelaki yang offer dia apa sahaja kalau dia nak ikut lelaki itu…itu tekanan pertama yang saya hadapi…,tetapi saya gahkan jugak naik turun bank untuk mencari cara macam mana nak selesaikan kemelut ini. Kemudian ada bank yang sanggup tetapi dengan downpayment yang agak tinggi…sekali lagi budget saya lari sebab nak mengadakan deposit..dan perbelanjaan dia terpaksa saya catu…dia melenting juga…tetapi saya buat tak tahu dan sabar…saya akhirnya dapat mengeluar sebuah VIVA untuk dia dan anak-anak di Melaka…saya sanggup naik turun bas di KL…,tetapi lain jadinya pula…setelah ada kereta…perangainya semakin berubah…lebih suka mencantikkan diri..dan lebih seronok berpakaian tidak senonoh…dan seperkara lagi sering menyanjung orang lain di depan saya…dengan menceritakan gaji orang itu besar dan sebagainya…apabila ditegur..terus melenting dan semua kain baju di rumah di selerakkan…dan yang lebih tergamak terluah dari hatinya…”awak sudah tiada lagi dihati saya” hati saya dah kosong….sesiapa saja boleh masuk….awak kan takder sini….itu lebih baik…..awak nie menyusahkan kerja saya sahaja”….,
kemuncak perbalahan kami ialah pada 9hb September ( baru jer puasa )….,saya telah mendapat ‘rasa’ dia ada hubungan dengan lelaki lain…anak-anak saya pun telah memberikan sedikit maklumat kepada saya…dia sering keluar malam dengan alasan “on call”…( tetapi memang benar dia bekerja )…,ruang “on call” telah digunakan olehnya untuk berhubungan rupanya. Saya telah setkan caller divert ke handphone saya…,bagai nak runtuh langit apabila call sampai ke saya dan saya tanya apa hubungan dengan isteri saya…lelaki itu mengaku telah berhubungan dengan isteri saya sekian lama dan dia hanya suka-suka dengan isteri saya…dan dengan nada tidak sopan memarahi saya kenapa nak bergaduh pasal perempuan. Dia mungkin tidak mengerti apa maksud “perempuan” dan apa maksud “isteri orang”.
Apa yang mendukacita saya ialah dia pernah memberi perangsang kepada saya supaya bersama-sama membaiki kesilapan lalu dan saling mempercayai…,dan pandai menilai yang mana baik dan yang mana buruk…kononnya saya tidak harus berperasangka kepada dia memandang sorang di Melaka dan sorang di KL.
Semenjak peristiwa ‘tertangkap” itu…,isteri saya semakin berani mencabar kuasa taklik yang ada pada saya…,dia menjadi semakin kemaruk mencari kesalahan saya….,atau paling murahan taktiknya ialah menimbulkan kemarahan saya….tak putus2 dari mulutnya meminta dilepaskan/diceraikan kerana ingin punya kehidupan sendiri katanya. Mungkin ini hasil hasutan syaitan yang mengelilingnya saban hari di tempat kerja. Isteri saya memang diketahui seorang yang suaminya kerja berjauhan di kalangan doktor-doktor / kakitangan2 / vendor2 lelaki di situ. Perasaan dendamnya terhadap kisah lampau saya telah diasah dengan begitu berkesan sekali terhadap isteri saya.

Saya menjadi teramat buntu, setiap hujung minggu apabila saya balik menjengahnya dan anak-anak…,ada sahaja punca kelahi dan pertengkaran….anak-anak sudah bosan dan yang nombor tiga pelajarannya semakin merosot. Menurut anak-anak…. isteri saya terus mencantikkan diri…,balik kerja terus baring dengan alsan penat…,bangun selepas maghrib….,mandi dan terus berada depan cermin berjam-jam….jam 10malam ada “on call”…,berseri-seri dan wangi meninggalkan rumah….,belum lagi bab pakainan…kalau tak pakai yang nama buah dada….tidak sah! Tetapi dengan raut muka bergitu sinis…menyindir saya bahawa dia tahu halal haram…dan suruh saya cerminkan diri dulu sebelum menegurnya…Anak perempuan saya yang bertudung teramat malu…malam semalam di Melaka pun saya curi – curi keluar dengan anak perempuan saya di tebing sungai melaka untuk berbincang mengenai masalah Mummynya. Kami menagis bersama di situ.
Hati suami mana yang tidak menjadi buntu jika berhadapan dengan keadaan ini..? Saya sudah tidak boleh menegur…,saya sudah hilang kelayakkan sebagai suami kerana saya lelaki yang hina di sisinya dan kenalannya…memang keterlaluan jika saya katakan saya pernah mengancam minum racun tikus dihadapannya…pandai pula di berceramah pasal Tuhan masa tu.
Tetapi jika saya sudah berusaha untuk menaikkan taraf keluarga saya…,kenapa isteri saya melakukan usaha-usaha menghancurkannya…, balasan Allah apakah ini ?
Atau saya tidak cukup berusaha?
Atau saya belum cukup ilmu dalam mendidik isteri?
Atau dia sudah ada yang berjanji untuk menjaganya lebih baik?
Saya tidak kisah kalau orang itu jenis yang bertakwa kepada Allah…tetapi janganlah dia masuk ke kancah kemungkaran, zina dan maksiat…kerana walaupun saya bercerita panjang lebar…,kesilapan lalunya tidak pernah saya ceritakan pada sesiapa…kecuali kemelut yang berlaku sekarang….itu pun sebab saya inginkan pandangan dari sudut hati semua….seperkara lagi …,ini adalah kerana saya sangat sayangkan isteri saya…

2 comments:

Please Visit