power!!

Cara Mengenali Penyakit Tersembunyi


1.  MATA. Bertindak balas dengan keadaan hati.
 i) Mata menjadi merah: Hati mengandungi paras toksin yang tinggi. Mata menjadi merah menandakan badan kita sedang dalam proses pembuangan toksin.
 ii) Mata menjadi kabur: Sering   berlaku   pada  waktu   pagi.Menandakan   proses penyeimbangan hati sedang berlaku.
 iii) Keluar tahi mata: Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku. Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan.
 iv) Keluar air mata: Gangguan emosi yang bersangkut dengan hati atau bebanan kerja v)  Ketegangan mata dan kelopak . Tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat.



2. HIDUNG. Hidung mempunyai hubungan rapat dengan paru-paru dan kerongkong.
 i) Selsema
 a. Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong.
 b. Badan mengandungi asid berlebihan (biasanya suhu badan meningkat).
 ii) Hidung  sebu
 a. Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan.
 b. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.
 iii) Bersin
 a. Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
 b. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.
 iv) Batuk
 a. Batuk keluar kahak: Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
 b. Batuk tanpa kahak: Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan.Biasanya kahak pekat keluar setepas beberapa hari memakan RG.
 c. Batuk dan berasa gatal di kerongkong: Proses membuang toksin di bahagian kerongkong dan paru-paru, biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar
.



3. KERONGKONG
 i) Kerongkong  kering . Proses membuang toksin sedang berlaku di seluruh badan. Ini adalah tanda bahawa  badan kita memerlukan banyak air untuk membuang toksin.
 ii) Sakit kerongkong . Seperti di atas. Paras keracunan lebih serius.



4. BIBIR . Berkaitan dengan fungsi sistem penghadaman.
 i) Bibir pucat
 a. Sistem penghadaman yang lemah.
 b. Perut mengandungi angin.
 c. Kurang darah yang disebabkan oleh sistem penghadaman yang kurang sempurna dan mengakibatkan kekurangan zat besi. Sepatutnya diperkuatkan fungsi penghadaman dahulu dengan RG sebelum memakan zat besi.
 ii) Bibir kering dan pecah Perut mengandungi banyak bahan toksin.



5. MULUT DAN LIDAH: Berkaitan dengan fungsi jantung dan sistem pengedaran darah.
 i) Lidah  atau  gusi  bengkak, sakit: Menunjukkan jantung mempunyai masalah, seperti lemak yang berlebihan, injap menjadi lemah, saluran koronari tersumbat dan lain-lain lagi.
 ii) Lidah, tisu mulut atau gusi menjadi pecah-pecah (ulser): Menandakan darah mengandungi asid berlebihan.
 iii) Mulut berbau busuk. Proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan toksin.



6. TELINGA: Berkaitan dengan buah pinggang.
 i) Telinga terasa tersumbat: Buah pinggang mengandungi toksin berlebihan.
 ii) Telinga  berdengung: Sedang merawat buah pinggang yang lemah.Biasanya tapak kaki terasa sakit ketika bangun pagi dan sakit itu hilang setelah berjalan-jalan.



B. KULIT
 1. PELUH
 i) Peluh masin : Badan mengandungi lebihan asid urik.
 ii) Peluh berbau: Badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan.



 2. RUAM DAN BISUL: Badan menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.


3. KULIT GATAL DENGAN RUAM: Proses menyingkirkan toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia.


 4. KULIT PECAH DAN BERAIR: Proses pembuangan toksin yang larut dalam air.Sapukan serbuk Ganoderma pada kulit berkenaan.


5. RAMBUT GUGUR: Menandakan fungsi buah pinggang yang lemah. Selepas proses gugur, rambut akan tumbuh semula dengan lebih sihat dan subur.


C. SENDI-SENDI, TANGAN DAN KAKI
 1. SENDI SAKIT
 i) Rasa panas. Menunjukkan terdapat luka di bahagian sendi berkenaan dan tanda- tanda penyakit pirai (gout).
 ii) Tidak rasa  panas Tanda-tanda sakit lenguh (rheumatism) .
 iii) Sakit di bahagian bahu. Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.



 2. KEBAS TANGAN. Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.


3. KEBAS TANGAN KIRI DAN LENGAN. Tanda-tanda lemah atau sakit jantung.Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.


4. KEBAS KAKI. Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.


5. SAKIT TAPAK KAKI. Menandakan buah pinggang lemah.  Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.


6. SAKIT TUMIT KAKI. Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.


7. RASA PANAS DI TAPAK KAKI. Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.


8. GATAL DI CELAH-CELAH JARI KAKI. Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot).

2. TANDA-TANDA DALAMAN
 A. KEPALA . Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung dan saraf otak.



PENING/SAKIT DI BAHAGIAN DEPAN KEPALA
 Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental dan banyak berfikir.



PENING/SAKIT DI BAHAGIAN BELAKANG KEPALA
 i) Bahagian  atas . Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi.
 ii) Bahagian  bawah  (tengkuk) . Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah



SAKIT KEPALA DAN RASA GAS KELUAR DARI TELINGA
 Menandakan penyakit migrain.



BISUL TERJADI DI KEPALA
 Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.



RASA PENING YANG MEMUSING
Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.



LOYA/MUNTAH . Tanda penyakit lelah. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.


MUNTAH DARAH
 i) Darah  merah : Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong dan
 ii) Darah  hitam: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut;misalnya penyakit ulser.



LIDAH RASA TEGANG DAN PENDEK . Tanda sakit jantung.


KELUAR AIR LIUR YANG PEKAT . Proses pembuangan toksin dari kerongkong akibatjangkitan kuman


KENCING KERAP : Menunjukkan  buah  pinggang  mengandungi kotoran


AIR KENCING BERKAPUR : Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.


AIR KENCING BERMINYAK : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran berlemak.


AIR KENCING PEKAT BERWARNA COKLAT : Menandakan proses pembuangan toksin sedang berlaku.


AIR KENCING BERDARAH : Penyakit batu karang atau buah pinggang luka.


CIRIT-BIRIT/ KERAP BUANG AIR BESAR : Membersihkan kotoran/ keracunan dari usus besar. Cirit-birit dengan serta merta selepas memakan RG,
menandakan penyakit barah di bahagian usus besar.



SEMBELIT: Membersihkan toksin dari usus kecil.


 NAJIS BERDARAH
 i) Darah  merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus.
 ii) Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.



NAJIS BERWARNA HITAM: Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus


 BADAN RASA SAKIT: Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan saluran
 i) Sakit menyucuk : Proses menyeimbangkan urat saraf.
 ii) Sakit sengal: Menandakan luka di dalam badan.
 iii) Sakit menyentap: Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ- organ badan.
 iv) Sakit menegang : Proses melancarkan pengaliran darah.



BADAN TERASA BERAT/ MALAS/ LENGUH . Badan mengandungi asid yang berlebihan. Proses penyeimbangan


BADAN TERASA PANAS. Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan toksin.


BADAN TERASA RINGAN: Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku.


RASA TAKUT MENGEJUT: Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.


CEPAT NAIK DARAH/MARAH: Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi.


RASA BIMBANG DAN TAKUT: Sistem paru-paru yang lemah.


RASA SERONOK ATAU BIMBANG TANPA SEBAB:
 i) Sistem jantung yang lemah.
 ii) Sistem saraf otak yang lemah.
 iii) Masalah pengaliran darah.

Surat Untuk Mak


Mak.....
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi, Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....
Mak tau tak..... itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa..... dan itu juga terakhir kali nya.

Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh..... nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni..... mak macam dah sedia.....
Seminggu sebelum tu.....mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu.... tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih..... kakak pun rasa hairan..... mak tak penah buat gitu.....
pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak..... tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ...... kengkadang siaran indonesia ...mak terus tekun menganyam...Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2.... pastu mak jemur karpet-karpet... pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..mak biarkan ruang tu kosong.. rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak.. ada kat dalam almari..... ada kat dalam dalam beg..... ada dalam ASB..... ada kat dalam Tabung Haji.. mak cakap tak berapa cukup lagi.... ada kat dalam gulung tikar.....
masa tu mak perasan takk..?? kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa... mak cuma gelak jer... eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut..... bila malam tu kiter sampai dari KL.....mak dah dalam kesakitan. Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk..... mak tetap takmau pi hospital.... . dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk.. Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... . tapi kiter berkeras juga pujukk.. nanti di hospital ada doktor...ada ubat untuk mak.. kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju... ..mak memang degil.. tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk.... mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakitkami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

Mak.....
amponkan kami semua... kami nak mak sehat... kami sayang mak... kami tak mau mak sakit... kami terpaksa juga hantar mak ke hospital.... ampon kan kami yer mak....
Mak..... Malam itu abang bawa mak ke hospital dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter... Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak, kiter kata nak beli kereta.... Mak asyik tanya ajer..cukup ker duitt.. kiter jawab pula...kalau tak cukup, mak kan banyak duit... mak gelak ajerr.....
Lepas tu bila kereta kiter sampai....mak buat kenduri kesyukuran.. ....
Dan kiter masih ingat lagi...bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor..... Punya la kiter takut...kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak..... Bila balik sahaja kampong....kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj..... Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...mak tanya kenapa...? Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

Mak....
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau... Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar... mak, kiter menipu mak kan ...ampon kan kiter.... Mak..... Jam 4.30 pa gi 19/08 /2006 Bila tiba aja kat hospital.... nurse tengah balut mak dengan kain putih..... mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital... Mesti mak nampak abang cium dahi mak..... Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak.... Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu... mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn
Mak tau tak.... Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar... Adik kat sebelah diam melayan perasann... Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini... jalan di depan terasa makin kelam..... airmata dah tak mampu di tahan.... Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela... Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga... di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..kosong. ...sekosong hati ini..... Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. ..... terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Mak.....
Kiter masih ingat lagi... Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak... Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ..... Anak2 mak yang pangku masa mak mandi.... Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak..... Kiter gosok kaki mak perlahan lahan..... Mak perasan tak...?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.." Bila makcik tu kata gitu... lagi laaaa laju airmata ni..tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis..... kiter nangis ni..... Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi.... Takder orang yang bangun lagi..... kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...kiter rindu kat mak..! Takpa la....nanti bila kita selesai sembanyang subuh, kiter baca yassin untuk mak... mak tunggu ya..!Mak.. Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... . Semua anak2 mak mengelilingi mak...menatap wajah mak buat kali terakhir.... Semua orang kata mak seolah2 senyum aja... Mak rasa tak....masa tu kiter sentuh dahi mak.... kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk..... Kiter tak mampu nak cium mak...kiter tak daya.... kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar... Airmata kiter tak boleh tahan.... Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak... tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah.... Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik... badan akak terasa panas... makk...anak mak yang seorang tu demam....
Mak tauu...cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. . Mak..... Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi... Begitu terasa kehilangan mak...boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata... Dan sampai satu tahap....masa tu malam jumaat selepas maghrib... Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. .... entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...semakin kiter tenung terasa semakin sayu...tangisan tak dapat dibendung...
Mak tauu...kiter cuba bertahan... memujuk diri sendiri tapi tak juga reda... Kiter rasa nak telefon mak... nak cakap dengan mak.... anak mak yang ni dah tak betul kan ...?Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong... Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...Puas la kakak memujuk kiter... Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.." Dan akhirnya akak juga nangis.....

Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati... rasa nyilu sangat... menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni.... Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....
Mak.... cukup la sampai sini dulu.... kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu.... kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid... selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan .... kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak... esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula.... Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...pastu kawan kiter bgtau...simpan je buat kenangan..Kiter cuma tau alamat ni aje... Takper yer mak...kiter kasi orang lain baca... Kiter stop dulu...sebab kawan kiter dah lama tunggu tu... akhir kata untuk mak, I LOVE YOU SO MUCH dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter... memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah.. sampai masuk unibesiti.. sampai kiter boleh rase naik kapal terbang... boleh rasa duduk kat negara orang... sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

Cerita sedih: Ibu terbiar


Ibu saya berumur lingkungan 70-an dan saya pula 40-an. Saya anak sulung dalam adik-beradik seramai lima orang. Telah berkahwin selama 22 tahun dan mempunyai empat orang anak, dua lelaki dan dua perempuan. "Saya juga mempunyai kerjaya yang stabil dan telah dua kali mendapat anugerah khidmat cemerlang. Memang saya sangat komited terhadap tugas, malangnya saya kurang komited terhadap ibu saya sendiri.




"Bapa saya telah meninggal dunia 17 tahun yang lepas dan sejak itu ibu tinggal seorang diri di rumah pusaka arwah bapa di kampung. "Pada masa itu saya bertugas jauh dari kampung. Atas rasa tanggungjawab ke atas ibu, saya telah berusaha untuk bertukar ke daerah yang hampir dengan rumah ibu untuk menjaganya. "Isteri saya juga bekerja. Tapi dia dilahir dan dibesarkan di bandar, manakala saya merupakan anak kampung sejati. "Seperti biasa bila orang bandar kahwin dengan orang kampung tentu mengambil masa untuk serasi terutama bab kehidupan di kampung. Isteri kekok dengan persekitaran kampung yang serba-serbi kekurangan. "Bagaimanapun, saya telah berjaya memujuk isteri untuk mengikut saya tinggal di kampung dengan janji saya akan membina rumah baru yang serba moden dan lengkap berdekatan rumah ibu saya.




"Alhamdulillah, hajat kami bertukar ke kampung dimakbulkan Tuhan selepas dua tahun bapa saya kembali menghadap Ilahi. Seperti yang saya janji, sebuah rumah baru dibina di atas tanah peninggalan arwah bapa yang jaraknya hanya 200 meter sahaja dari rumah ibu. "Disebabkan kesibukan bekerja serta mengurus persekolahan anak-anak, saya tidak ada masa untuk menjenguk ibu. Hajat saya menjaganya seperti rancangan asal berpindah ke kampung tidak sempat saya laksanakan. Ibu tetap keseorangan. "Kalau pergi pun, seorang diri, isteri dan anak-anak kurang gemar ke sana alasannya, rumah nenek kotor dan berbau. Maklumlah rumah kampung.




"Bayangkan setelah 10 tahun menetap di kampung, isteri hanya menjenguk ibu saya sebanyak lima kali, itupun sekadar berdiri di muka pintu bertanya khabar. "Nak masuk rumah dan minum, maaf lah! Alasannya tangan ibu saya tidak bersih, cawan masih melekat sabun, pinggan berbau hanyir dan macam-macam lagi. Apa lagi nak harapkan isteri tolong mengemas rumah ibu, jauh panggang dari api. Sebenarnya saya pun sama, merasa jijik dengan ibu sendiri, memang
jika saya ke rumah ibu saya akan mengelak daripada minum dengan alasan sudah minum. Saya terikut-ikut perangai isteri saya yang jijik.




"Namun Tuhan Maha Berkuasa, dua tahun lepas saya telah diserang sakit jantung akibat perangai anak-anak. Yang lelaki terlibat dengan pergaduhan di sekolah, yang perempuan pula sangat lembap dalam pelajaran. Anak-anak yang dua lagi biasa-biasa sahaja tapi tetap ada masalah. Pendek kata tidak ada yang boleh dibanggakan sedangkan saya telah banyak menghabiskan wang ringgit dan masa menghantar mereka tuisyen sejak mereka di tahun tiga lagi.




"Kebanyakan masa saya telah dihabiskan di atas jalan raya dengan menghantar anak-anak mengaji al-Quran, tuisyen, masuk kelab-kelab di sekolah sehingga saya tidak ada masa untuk ibu sendiri. "Sepanjang masa saya terlantar di hospital saya telah bermimpikan arwah bapa yang datang dengan muka yang sangat sedih tanpa sepatah kata. Arwah bapa seolah-olah ingin memberitahu sesuatu. Selama tujuh malam berturut-turut saya mengalami mimpi yang sama. Saya mula resah dan menjadi takut.




"Tertanya-tanya juga saya, apa yang ingin bapa sampaikan kepada saya? Serta merta saya teringat kepada ibu yang saya abaikan. Saya menangis semahu-mahunya. Mungkin ini petunjuk terhadap kealpaan saya menunaikan tanggungjawab sebagai anak."Berhari-hari saya termenung dan berfikir. Mungkin inilah petunjuk Allah kepada saya. Lalu teringat juga saya akan anak-anak yang memberi masalah kepada saya dan isteri. Adakah ini balasan Allah kepada saya kerana tidak menjaga ibu?




"Selepas keluar dari hospital saya nekad untuk berubah dan memohon ampun daripada ibu. Saya benar-benar insaf dan menyesal. Saya bertaubat. "Lalu saya bercakap dari hati ke hati dengan isteri dan anak-anak. Saya jelaskan satu persatu akan masalah yang menimpa kami. Saya meminta isteri dan anak-anak memberi kerjasama untuk membaiki keadaan hidup kami. Saya katakan kepada mereka ujian yang kami hadapi disebabkan sikap mereka yang mengabai dan menghina ibu saya.




"Syukur mereka menerimanya dengan baik. Kami menangis bersama-sama pada malam itu dalam suasana yang cukup syahdu. Ketika berpelukan saya, isteri dan anak-anak berjanji akan berubah dan mengutamakan ibu saya dalam segala hal. "Bermula saat itu saya bertekad memasukkan agenda menjenguk ibu dalam rutin harian saya. Kami memujuk ibu tinggal bersama. Isteri turut menyokong tindakan saya. Cara ini memudahkan ibu dijaga dengan baik terutama kesihatannya.




"Ibu akhirnya bersetuju. Tapi biasalah orang tua, bosan ditinggalkan seorang diri pada siang hari setelah kami semua keluar rumah."Mujur ada rumah ibu saudara yang boleh saya tumpangkan ibu. Kebetulan rumahnya dekat dengan surau yang aktif mengadakan ceramah agama serta kelas mengaji untuk orang-orang tua. Balik kerja sebelah petang, saya ambil ibu untuk dibawa pulang.
"Ketika ini barulah saya teringat, apa yang saya buat sama seperti saya menghantar anak ke nurseri pada siang hari dan mengambilnya selepas waktu kerja pada masa lalu.. "Lalu teringat saya, kalau saya boleh buat untuk anak, mengapa tidak boleh buat yang sama terhadap ibu. Mengingatkan ini hati saya menjadi sebak dan sayu apabila teringatkan apa yang telah saya buat kepada ibu sebelum ini.




"Saya bersyukur kerana cepat sedar dan diberi peluang kedua untuk menebus kesilapan besar yang telah saya lakukan dalam hidup ini. "Saya benar-benar malu pada ibu dan diri sendiri. Saya harap ibu ampunkan dosa saya. Semoga Allah menerima taubat saya dan membuka pintu hati saya untuk terus berbakti kepada ibu selagi hayatnya dikandung badan. Kini saya bersyukur kerana diberi peluang kedua untuk memenuhi tanggungjawab sebagai anak terhadap ibu.. 

Cerita:Derhaka Seorang Anak


Ini kisah sedih seorang ibu. Takkan ada seseorang
lain yang akan dapat menggantikan tempat seseorang ibu di dunia ini. Ni
cerita lama. Aku saje je cerita semula kisah yang sedih ni. Sebab
seseorang nak tahu cerita ni dengan lebih lanjut. Jadi aku letak dalam
blog ni.

Cerita ni
dalam bentuk luahan hati seorang anak yang kesedihan akibat kelalaian
atau dengan kata lain kederhakaannya kepada seorang ibu!

Cerita si anak.....

Ibuku buta sebelah mata!
Aku benci ibuku… Dia amat
memalukanku!
Tugas harian dia ialah memasak untuk pelajar dan guru
untuk menyara keluarga kami.

Pada suatu
hari semasa di sekolah rendah, ibuku datang ke sekolah untuk bertanya
khabar.
Aku sungguh malu. Mengapa dia sanggup melakukan ini
kepadaku?!
Aku tidak pedulikan dia dengan menunjukkan wajah benci
kepadanya dan terus lari.

Keesokan harinya
salah seorang rakan darjah berkata, “EEEE, ibumu hanya ada satu mata!"
Ketika
itu aku hanya ingin membenamkan diriku. Aku juga mahu ibuku hilang dari
hidupku!
Oleh itu aku berjumpa dengannya dan berkata, “Jika engkau
hanya mahu menjadikan diriku bahan ketawa, alangkah baiknya kalau kau
mati saja?!!!”

Ibuku hanya berdiam diri!!!

Aku tidak pun sejenak berhenti dan berfikir akan apa
yang telah aku katakan kepadanya kerana aku tengah marah ketika itu..
Aku
langsung tidak peduli akan perasaannya…

Aku
ingin keluar dari rumah itu…
Oleh itu aku belajar bersungguh-sungguh
dan akhirnya dapat melanjutkan pelajaran ke Singapura.
Kemudian aku
berkahwin. Aku membeli rumah sendiri dan mendapat anak. Aku amat gembira
dengan kehidupanku.

Suatu hari ibuku
datang menziarahiku. Sudah lama dia tidak berjumpa denganku dan tidak
pernah berjumpa cucunya!.
Bila dia berdiri di depan pintu rumahku,
anakku mentertawakannya...
Aku menjerit kepadanya, “Sanggup engkau
datang ke sini dan menakutkan anakku!"KELUAR DARI SINI SEKARANG!!!
Dengan
pantas ibuku menjawab “Maaf, Saya tersilap alamat” dan terus
menghilangkan diri.

Satu hari surat jemputan untuk perjumpaan
pelajar-pelajar lama sampai ke rumahku..
Oleh itu aku telah
memberitahu isteriku yang aku akan pergi untuk urusan perniagaan…

Selepas perjumpaan itu, aku telah pergi ke rumah
usang ibuku hanya untuk ingin tahu!!!.
Jiran memberitahuku yang ibuku
telah meninggal…
Aku tidak menitiskansetitik airmata pun!!

Jiran itu telah menyerahkan kepadaku sepucuk surat
yang ibuku ingin aku membacanya…
“Anakku yang dikasihi, Ibu selalu
teringatkan kamu setiap masa…
Ibu minta maaf kerana datang ke
Singapura dan telah menakutkan anakmu.
Ibu gembira kerana kamu akan
datang
ke perjumpaan pelajar-pelajar lama…
Tetapi ibu mungkin
tidak dapat bangun
untuk berjumpa denganmu.
Ibu minta maaf kerana
sentiasa memalukan kamu
semasa kamu sedang membesar.

Kamu
mungkin tidak tahu…. Semasa kamu masih kecil, kamu telah mendapat
kemalangan dan hilang satu mata........
Sebagai ibu, aku tidak
sanggup melihat anaknya membesar dengan satu mata...
Oleh itu… Aku
memberi salah satu mataku kepada kamu…
Aku amat berbangga kerana anak
lelakiku dapat melihat dunia ini dengan mata ibumu ini…

…Dengan kasihku kepadamu…
…IBUMU…

Lelehan Vagina: Ketahui segalanya!


Lelehan vagina biasanya jernih dan tidak berbau. Kamu mungkin nampak yang ia memberikan kesan berwarna putih atau krim pada seluar dalam atau panty liner. Ia mungkin mempunyai sedikit bau kerana bertindak balas mengikut bahan seluar dalam atau panty liner. Lelehan ini datangnya dari pembukaan uters yang dipanggil serviks.
Fakta mengenai Lelehan Vagina
  • Semasa pemeriksaan, lelehan vagina mungkin mengandungi sel, bakteria, tisu mati yang datang dari uterus, serviks dan dinding vagina.
  • Lelehan vagina berbeza mengikut antara seorang wanita dan wanita lain dan juga semasakitaran haid.
  • Lelehan semakin meningkat dan mungkin agak nipis dan meregang apabila kamu sedang mengovum
  • Beberapa hari sebelum period, kamu mungkin nampak yang warna lelehan menjadi sedikit coklat.
  • Ia dipengaruhi oleh SHEK BUP:
Stres
Hormon: Estrogen
Emosi
Kebersihan 
Bakteria Baik atau Berbahaya
Umur
Pencegah Kehamilan
Perhatikan perubahan ini dan cuba tentukan corak kitaran haid kamu. Cuba perhatikan apakah jenis lelehan yang normal buat kamu.
shutterstock
Sekiranya lelehan vagina kelihatan tidak normal, apa yang patut saya lakukan?
Sekiranya berlaku lelehan tidak normal, kamu perlulah berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut.Pemeriksaan pelvik yang lengkap akan dijalankan. Pap smear akan dilakukan untuk memeriksa serviks. Doktor akan bertanya sekiranya kamu pernah melakukan seks tanpa perlindungan atau bertukar pasangan seks. Ini mungkin meningkatkan kebarangkalian kamu mendapat jangkitan yang menyebabkan kamu mempunyai lelehan vagina tidak normal. Sekiranya ada ahli keluarga yang mendapat kanser, ujian lanjut atau pemeriksaan akan dilakukan.
pH vagina
Vagina melindungi dirinya daripada jangkitan melalui pH berasid yang rendah. Ia merupakan keseimbangan organisma dan bakteria termasuklah asid laktik yang dibebaskan oleh sel vagina, membuatkan pH sentiasa berada dalam kandungan rendah. Keseimbangan ini mungkin hilang disebabkan jangkitan vagina, kurang kebersihan diri atau penggunaan pencegah kehamilan. Apabila ini berlaku, vagina kamu mungkin gatal dan terdapat perubahan pada lelehan vagina.
Kenapa lelehan vagina berasid?
Vagina dilapisi beberapa lapisan sel yang aktif, dan terdapat organisma yang tinggal di dalamnya. Bakteria dan sel dalam vagina lah yang menyebabkan keasidan pH vagina. Estrogen yang dibebaskan oleh ovari memberikan signal pada sel vagina untuk menghasilkan dan membebaskan asid laktik. Bakteria tertentu seperti lactobacilli juga menghasilkan asid laktik dan berfungsi bersama sel vagina untuk mengekalkan keasidan pH vagina. pH vagina biasanya dibawah 4.5.
Normal ke untuk bakteria berada di vagina?
Vagina mempunyai dunia kecilnya sendiri. Sesetengah daripada bakteria ini merupakan bakteria tetap dalam vagin. Terdapat lebih daripada 30 jenis berlainan! Janganlah kamu risaukan kehadiran mereka. Sebahagian besar daripadanya dikenali sebagai Lactobacilli. Ia bekerja keras untuk memastikan vagina sihat dengan mengekalkan pH vagina.
Fakta mengenai bakteria baik vagina: Lactobacilli
shutterstock
  • Ia merupakan bakteria paling banyak yang menetap di vagina.
  • Ia membantu vagina sihat dengan membebaskan hidrogen peroksida. Hidrogen peroksida ini mengawal perkembangan bakteria lain. Melaluinya, persekitaran yang “normal” dan “seimbang” vagina dapat dikekalkan.
  • Lactobacilli menghasilkan asid laktik yang menyebabkan pH keasidan vagina.
  • Lebih banyak lactobacilli di vagina, lebih elok. Ini kerana ia melindungi vagina daripada jangkitan.


Bolehkah bakteria yang biasanya berada dalam vagina menyebabkan penyakit?
Dalam kebanyakan kes, bakteria dan organisma yang beada di vagina ini mungkin meningkat atau menurun dari masa ke semasa. Apabila ini berlaku, tak semestinya kamu akan mendapat jangkitan. Tapi awas ya, apabila sebilangan bakteriaini meningkat, vagina kamu mungkin mula gatal, terdapat ruam atau perubahan terhadap lelehan vagina.
Biasanya bakteria-bakteria ini tidak akan menyebabkan sebarang jangkitan. Macam satu masyarakat yang aman, mereka hidup dengan tenang dan cuba untuk melakukan kerja mereka sebaik mungkin. Walau bagaimanapun, kesihatan diri yang rendah, ketidakseimbangan hormon dan penggunaan sabun yang kasar apabila mencuci kawasan tersebut mungkin mengubah keseimbangan bakteria dalam vagina tersebut. Apabila kulit disekitar vagina meradang disebabkan sabun kasar atau material seluar dalam, jangan garu! Kerana ini akan menyebabkan kudis yang menganggu ketidakseimbangan ini. Penggunaan sesetengah ubat juga mungkin menggalakkan organisma lain untuk membiak, yang akhirnya menyebabkan jangkitan.


Seks dan Vagina



Fakta-fakta Seks dan Vagina

  • Vagina merupakan ruang yang dikelilingi oleh dinding. Biasanya, dinding-dinding ini bergabung bersama dan menghasilkan hanya satu ruang berpotensi. Ruang ini boleh memanjang dan mengembang semasa persetubuhan. Di akhir persetubuhan, dinding ini mungkin akan mengecil kembali. Sebab itulah sesetengah wanita mengadu yang mereka rasa sangat “ketat” selepas tidak bersetubuh untuk satu tempoh yang lama.
  • Beratus-ratus hujung saraf yang terdapat di vagina memberikan rasa sensasi. Tisu utama untuk sensasi rasa seksual merupakan kelentit yang berstruktur benjol yang dijumpai pada bahagian atas vulva. Ia sangat sensitif ketika dipegang dan dirangsang.
  • Vagina biasanya lembap kerana terdapatnya lelehan yang melalui serviks ke laluan vagina. Semasa terangsang, darah yang mengalir ke vagina semakin meningkat. Sensasi rasa kepenuhan mungkin dirasai di kawasan vagina. Ini disebabkan oleh kesesakan atau pengumpulan darah di kawasan tersebut. Kesesakan menyebabkan cecair meresap melalui dinding vagina. Kelenjar yang terletak di pembukaan vagina juga menghasilkan lelehan pekat yang menyediakan vagina untuk persetubuhan. Cecair dan lelehan dari kelenjar membuatkan vagina menjadi lembap dan menghalang sebarang kesakitan atau kecederaan semasa pertubuhan.
Selaput dara
Selaput dara merupakan istilah perubatan yang merujuk kepada membran vagina. Kamu mungkin telah membaca dalam novel-novel yang ia dipanggil sebagai selaput dara. Ia wujud sejak kamu lahir dan meliputi sebahagian atau sepenuhnya pembukaan vagina. Bayangkan selaput dara ini seperti penutup nipis yang menutupi sedikit mulut cawan. Biasanya akan terdapat satu lubang di tengah. Dalam beberapa kes, selaput dara mungkin menutupi keseluruhan pembukaan vagina dan mungkin memerlukan pembedahan untuk membolehkan darah haid keluar. Selaput dara biasanya elastik. Selaput dara yang masih belum pecah dikaitkan dengan kedaraan. Semasa persetubuhan buat kali pertama, selaput dara mungkin koyak dan ia akan menyebabkan pendarahan dan kesakitan.
Untuk sesetengah wanita, selaput dara mereka lebih elastik dan tidak koyak tetapi meregang hanya semasa persetubuhan. Dalam sesetengah kes, selaput dara masih kekal walaupun persetubuhan telah dilakukan. Bayangkan selaput dara seperti cincin yang boleh meregang sehingga tahap tertentu dan mungkin masih mudah koyak walaupun semasa perbuatan biasa seperti berbasikal dan ketika melakukan split. Gadis remaja mungkin cemas mengenai terkoyaknya selaput dara mereka dan kehilangan dara dalam proses tertentu tanpa melakukan persetubuhan. Ini tidak sepatutnya menghalang kamu daripada menjadi seorang yang menggemari aktiviti luar dan berseronok. Teruskan bersenam dan kekal aktif. Nikmatilah kehidupan!

Cinta Vs Nafsu


Apakah perbezaan antara cinta dan nafsu?
Tubuh kita kadangkala boleh menipu kita, menyebabkan kita rasa seolah-olah kita jatuh cinta dengan seseorang itu, walau yang sebenarnya kita cuma meminati si dia.
Apabila kita mula “jatuh cinta”, kita rasakan ia seperti cinta sebenar. Cinta memberikan maksud yang lebih mendalam yang biasanya datang dengan perhubungan lebih matang. Memanglah ada kes macam cinta romantik di mana tarikan fizikal berada di kemuncak. Kamu dan pasangan semakin gemar bersentuhan fizikal dan mula bereksperimen dan menjadi lebih ingin tahu mengenai seks. Hormon seks dan kimia dalam otak yang membuatkan kamu rasa begini. Bila ia berlaku, kamu mula merasa dorongan seksual dan mula menjadi obsesi dengan pasangan kamu.
Waktu inilah nafsu mula terasa. Kamu bernafsu bila kamu mula memikirkan untuk terlibat secara seksual dengan seorang yang lain. Nafsu memfokuskan terhadap fizikal dan seks, tidak seperti cinta di mana ia memerlukan komitmen dan keserasian yang mendalam. Apabila nafsu berkurangan, saat inilah ujian cinta sebenar akan bermula. Jika kamu menyayangi seseorang itu, tiada sebab kenapa kamu perlu terburu-buru terlibat secara seksual dengannya.

Vagina dan Dunianya : Luar dan Dalam Vagina


vagina
Wanita perlu peka terhadap kesihatan tubuh badan mereka. Untuk itu, wanita yang tua atau muda, bekerja atau suri rumah, semuanya mahukan maklumat lanjut mengenai tubuh mereka. Apabila belajar mengenai tubuh, ia melibatkan pengumpulan maklumat mengenai struktur yang unik terhadap wanita. Ini termasuklah maklumat mengenai organ seks seperti vagina, ovari dan uterus serta isu-isu seperti kehamilan, perawatan doktor dan pemeriksaan tertentu. Semua wanita sedar jika mereka sihat, ia akan memberikan kesan positif terhadap kehidupan. Mengetahui lebih lanjut mengenai tubuhnya dan kesihatannya membuatkan seseorang wanita itu lebih peka dan aktif. Ini merupakan formula penting untuk berjaya dan memenuhi segala objektif dalam hidup.
Apa itu vagina?
Vagina kamu tu sebenarnya merupakan tiub yang terhasil daripada dinding yang bergabung bersama. Dalam wanita dewasa, ia tiub sepanjang 9cm. Ia merupakan tiub berotot yang dilapisi membran nipis. Otot terdapat pada ruangan paling dalam dinding dan memberikan sokongan yang diperlukan pada dinding. Sebahagian daripada vagina melekat pada bahagian uterus yang dipanggil serviks. Serviks merupakan bahagian pembukaan uterus yang mempunyai struktur seakan buah pear, yang berfungsi menampung bayi ketika dalam kandungan.
Mana letaknya vagina?
Vagina bukannya merupakan anggota badan yang boleh kita nampak dan bersihkan semasa mandi. Kawasan tiga segi terbalik yang kamu bersihkan setiap pagi tu sebenarnya mons daripada vulva. Vagina ni kedudukannya agak tersorok daripada pandangan. Ia merupakan tiub yang memanjang ke belakang dan ke atas, yang dikelilingi oleh dinding yang memisahkan vagina daripada struktur lain berdekatan.
Apa fungsinya vagina?
Vagina menghubungkan bahagian luaran badan dan uterus. Vagina merupakan ruang yang memegang penis, iaitu organ seks lelaki semasa persetubuhan dilakukan. Apabila kamu period, darah akan keluar melalui vagina. Ia juga merupakan tempat keluarnya bayi semasa bersalin.
Bagaimana vagina terbentuk semasa dalam kandungan?
Vagina terbentuk awal semasa dalam kandungan. Sekitar kandungan berusia 7 minggu, fetus mula membentuk struktur yang menghasilkan bahan kimia. Struktur awal ini dipengaruhi oleh kromosom atau jenis genetik yang terhasil daripada ibu bapa. Bahan kimia yang dikeluarkan oleh struktur ini menentukan jenis organ seks yang akan terbentuk. Dua kromosom X akan menyebabkan tiub-tiub kecil ini membentuk organ seks wanita seperti uterus, tiub fallopio dan vagina. Sekiranya terdapat kromosom Y, organ seks lelakilah yang akan terbentuk. Sepanjang kehamilan, tiub-tiub kecil dan duktus tertutup dan terbuka sehinggalah ia menjadi organ seks dalaman. Apabila hormon seks seperti estrogen dibebaskan, struktur lain seperti kelentit mula terbentuk.
Adakah vagina diselaputi oleh kulit?
Vagina juga perlu dilindungi tapi ia taklah dilapisi oleh kulit. Kulit tu terlalu tebal dan tak sesuai. Jadi vagina dilindungi oleh membran nipis seperti selaput. Ini membuatkan vagina sangat sensitif. Cecair jernih menyerap keluar daripada lapisan ini semasa aktiviti seksual atau apabila seseorang itu menjadi ghairah. Lapisan ini mungkin mempunyai benjolan sedikit, dan ia merupakan perkara biasa yang tak perlu kamu risaukan.
Adakah kita kencing melalui vagina?
Ia mungkin kelihatan seperti kita kencing melalui vagina kerana air kencing seakan keluar daripada pembukaan vagina apabila kita kencing. Sebenarnya, kita kencing melalui pembukaan yang dipanggil urethral meatus. Urethra ini merupakan sebahagian daripada pundi kencing. Pundi kencing menampung air kencing yang datang dari buah pinggang dan membebaskan air kencing ke urethral meatus apabila seseorang itu membuang air. Urethral meatus ini selalunya tersorok dari pandangan. Mengetahui lokasi sebenarnya akan menyebabkan kamu tahu yang bagaimana jangkitan urin boleh menyebabkan jangkitan pada vagina dan begitulah sebaliknya.
 Apa itu vulva? Adakah ia sama dengan vagina?
anatomy
P/S: Gambar hanya untuk rujukan sahaja. Tiada niat lain. Harap maklum.
Vagina berbeza dengan vulva. Sementara vagina terdapat di dalam tubuh, vulva termasuklah kawasan yang dapat kamu lihat dan bersihkan setiap pagi. Vulva merupakan istilah yang digunakan untuk menamakan semua struktur luaran dan menandakan organ seks wanita dan pembiakan. Untuk memudahkan kamu, cuma ingat saja yang vulva itu organ seks luaran dan vagina pula organ seks dalaman. 
Mons - Bahagian dasar segi tiga terbalik tu dipanggil mons pubis vulva. Ia lembut kerana diperbuat daripada tisu-tisu lemak. Semakin seorang perempuan meningkat dewasa, kawasan ini akan diliputi oleh bulu-bulu kasar.
Bibir - Mons membentuk dua lipatan kulit yang dipanggil labia atau bibir. Bibir luaran yang besar dipanggil labia majora. Yang di dalam dan lebih kecil dipanggil labia minora. Untuk gadis yang semakin matang dan wanita dewasa, labia majora mereka diliputi oleh bulu-bulu kasar.

Bahagian-bahagian Vulva
Kelentit - Merupakan stuktur kecil berbonjol yang terdapat di depan vulva di mana lipatan labia minora bergabung. Kelentit sangat sensitif kerana ia mengandungi banyak penghujung saraf.
Vestibul - Ini merupakan kawasan di antara labia minora. Di sinilah terdapatnya dua bukaan:
Urethral meatus di mana merupakan laluan air kencing.
Pembukaan vagina yang membawa kepada salur vagina.
Organ-organ Seks Dalaman
Vagina, ovari dan uterus, membuatkan seorang wanita itu boleh melahirkan anak. Organ-organ seks ini berfungsi bersama agar kematangan seksual dapat dicapai. Berikut merupakan cara bagaimana ia berfungsi bersama. Otak memproses dan mengawal signal-signal ini. Dengan bantuan signal tersebut, gadis dan budak lelaki mula merasai perubahan terhadap tubuh badan mereka. Perubahan ini disebabkan bahan kimia yang dibebaskan oleh otak yang memberitahu ovari pada wanita untuk mengeluarkan bahan yang dipanggil hormon. Hormon ini dipanggil estrogen dan progesteron dan ia menyebabkan perubahan terhadap tubuh kamu. Semasa tempoh ini, gadis mula mendapati terdapat bulu-bulu pada ketiak dan payu dara mereka semakin membesar. Gadis remaja juga mungkin merasa dan berkelakuan berbeza dalam tempoh ini.
Vagina hanyalah salah satu organ seks dalaman dalam tubuh. Organ seks dalaman yang lain termasuklah:
Uterus - Struktur berbentuk pear dalam tubuh wanita ini menampung dan memberikan zat pada fetus yang membesar semasa dalam kandungan. Ia mempunyai dua bahagian iaitu: badan dan serviks. Badan merupakan bahagian yang paling besar dalam uterus yang berfungsi untuk menampung bayi semasa dalam kandungan. Serviks pula merupakan bahagian bawah uterus. Ia mempunyai pembukaan untuk bayi keluar semasa bersalin. Sebarang lelehan atau darah haid juga keluar melalui serviks dan terus menghala ke vagina.
Tiub Fallopio - Ia terdiri daripada dua tiub nipis panjangnya kira-kira 12cm yang keluar dari sisi uterus kamu. Tiub ini mempunyai struktur seakan-akan jari di hujungnya di mana ia berfungsi untuk “menangkap” telur apabila dilepaskan oleh ovari. Dalam tiub ini terdapat rerambut halus yang membantu telur-telur ini untuk bergerak dalam tiub. Apabila persetubuhan dilakukan, sperma akan bersatu dengan telur dalam tiub fallopio.
Ovari - Ovari merupakan struktur berbentuk bujur yang terletak berdekatan tiub fallopio dan uterus. Ia sangat penting untuk kematangan seksual dan keupayaan untuk hamil bagi seseorang wanita. Ovari menghasilkan hormon seks wanita iaitu estrogen dan ia juga menghasilkan telur-telur kamu yang diperlukan untuk kehamilan berlaku. Beratus-ratus telur dihasilkan dalam ovari kamu tapi hanya satu telur sahaja yang dilepaskan setiap bulan.


Dipetik dari www.kotex.com.my

YMads.com - Jana pendapatan mudah dari blog


YMads.com


Harap entry saya kali ni tidak terlewat. Saya pun baru mendengar teantang agensi pengiklanan online ni. Secara tidak sengaja saya terjumpa masa layari beberapa blog, laman web tadi, saya terlihat satu banner yang menarik seperti dibawah,

YMads.com
CPM Advertising

Sebab perasaan ingin tahu, saya gatalkan tangan untuk klik. Ermmm.....agak menarik juga program yang ditawarkan oleh syarikat ni, namun pembayaran agak rendah sikit, mungkin sebab masih baru bertapak kot...

Baiklah, antara beberapa fakta tentang kompeni ni yang saya tahu (setelah membaca laman web mereka);

YmAds.com is quite new advertising network.
There are a lot of CPM campaigns - YmAds is primary CPM ad network, but we have also some CPC cmpaings.
We are connection between advertisers and website owners.
We are paying our publishers by CPM or CPC (mostly CPM), but never by CPA. It means, that you have guaranteed money for every ad view.

Memang menarik bunyinya. Satu lagi, YMads.com membayar publisher berdasarkan CPM dan CPC, maksudnya, walaupun tiada klik pada iklan, namun anda masih menerima income dari setiap iklan yang dipaparkan di blog atau laman web anda.

1. YMads.com connects small & medium publishers with top quality and best performing RightMedia advertising networks and therefore YMads.com provides the best results for their publishers.
YMads menghubungkan publisher (penerbit) kecil dan sederhana dengan rangkaian pengiklanan RightMedia yang berkualiti tinggi dan berkesan, oleh itu, YMads.com menyediakan keputusan yang terbaik bagi publisher (penerbit) mereka.

Ni lagi menarik!!

Our benefits

 Payments - 100% guaranteed on-time PayPal payments without minimum.
Advertisements - Only quality and top performing ads.


Kelebihan kami...
Pembayaran - Jaminan 100% pembayaran yang tepat pada masanya tanpa had bayaran minimum. (kalo dapat 1 sen, pun boleh withdraw).
Iklan - Hanya iklan yang berkualiti tinggi.
Maklumat lain:

Payments minimum and maximum
There isn´t any payments minimum for PayPal payments.
PayPal´s minimum is one cent, so if you earn $0.01 USD per month, you will receive this one cent to you PayPal.
Maximum for PayPal payments is different by our actual PayPal balance.
All payments under $100 USD will be paid via PayPal without problems, payments higher that $100 USD can be paid via PayPal, but we can require from you your bank data and send you this money via wire transfer.
For sure,  we will pay all fees associated with transfer.
Wire transfers are send from Banco Citibank de Guatemala from Guatemala; you will receive your wire transfer within 2 - 27 business days (by your country).

Top performing countries are now:
USA with average CPM $1.38 USD
United Kingdom with average CPM $1.29 USD
Colombia with average CPM $0.90 USD
Netherlands with average CPM $0.89 USD
Norway with average CPM $0.68 USD
Canada with average CPM $0.50 USD
Germany with average CPM $0.50 USD
United Arab Emirates with average CPM $0.41 USD
Finland with average CPM $0.40 USD
Italy with average CPM $0.40 USD
Portugal with average CPM $0.40 USD
Switzerland with average CPM $0.40 USD
Israel with average CPM $0.35 USD
France with average CPM $0.35 USD
Denmark with average CPM $0.30 USD
Sweden with average CPM $0.30 USD
Spain with average CPM $0.30 USD
Australia with average CPM $0.30 USD
Austria with average CPM $0.25 USD
Brazil with average CPM $0.25 USD

kekasih sejati vs kekasih biasa


Kekasih standard selalu ingat senyum di wajahmu
Kekasih sejati juga mengingat wajahmu waktu sedih

Kekasih standard akan membawamu makan makanan yang sedap-sedap
Kekasih sejati akan menjamu makanan yang kamu suka

Kekasih standard setiap detik selalu menunggu telefon dari kamu
Kekasih sejati setiap detik selalu teringat ingin menelefonmu

Kekasih standard selalu mendoakanmu kebahagiaan
Kekasih sejati selalu berusaha memberimu kebahagiaan

Kekasih standard mengharapkan kamu berubah demi dia
Kekasih sejati mengharapkan dia dapat berubah untuk kamu

Kekasih standard paling bosan kamu menelefon waktu dia tidur
Kekasih sejati akan menanyakan kenapa sekarang kamu baru telefon?

Kekasih standard akan mencarimu untuk membahas kesulitanmu
Kekasih sejati akan mencarimu untuk memecahkan kesulitanmu

Kekasih standard selalu bertanya mengapa kamu selalu membuatnya sedih?
Kekasih sejati akan selalu mananyakan diri sendiri mengapa membuat
kamu sedih?

Kekasih standard selalu memikirkan penyebab perpisahan
Kekasih sejati memecahkan penyebab perpisahan

Kekasih standard dapat melihat semua yang telah dia korbankan untukmu
Kekasih sejati dapat melihat semua yang telah kamu korbankan untuknya

Kekasih standard berfikir bahawa pertengkaran adalah akhir dari
segalanya
Kekasih sejati berfikir, jika tidak pernah bertengkar tidak dapat
disebut cinta sejati

Kekasih standard selalu ingin kamu disampingnya menemaninya selamanya
Kekasih sejati selalu berharap selamanya dapat disampingmu menemanimu..

mengesan kecurangan pasangan anda


Kita selalunya mengandaikan kekasih yang kita cintai tidak akan berlaku curang. Namun, tahukah anda sudah lumrah alam manusia menyukai dan lebih tertarik kepada sesuatu yang lebih baik dari yang sedia ada? Orang yang paling rapat dengan diri kita pun tidak boleh dipercayai kesetiaannya 100%. Kita mungkin mencintainya sepenuh hati, tetapi adakah si dia juga begitu atau hanya berpura-pura? Oleh itu, adalah disyorkan untuk mengetahui petanda awal mengesan kecurangan pasangan.

Pasangan anda berkemungkinan curang apabila situasi ini pernah atau sering berlaku:

1. Asyik resah melihat jam tangan apabila bersama anda. Selalunya anda dan si dia menghabiskan waktu yang lama bersama. Tetapi sejak kebelakangan ini, si dia asyik resah apabila bersama anda dan sesekali menjeling jam tangan seolah-olah ada hal lain yang lebih penting. Si dia juga sering mengejar masa sehingga anda sanggup ditinggalkan berseorangan kerana kononnya 'ada masalah sikit'. Jika situasi ini sering berlaku, anda patut berhati-hati kemungkinan si dia berjumpa dengan kekasih lain dan anda hanya dijadikan spare part mcm keta..

2.Tiba-tiba saja mengadu sakit ketika berdating dengan anda. Sedang asyik berdating dan anda sedang berseronok, tiba-tiba saja si dia mengadu sakit dan ingin pulang awal ke rumah. Ada-ada saja sakitnya.. sakit perut, pening, lenguh kaki atau rasa nak demam! Sedangkan sebelum ini anda melihat dia sihat dan tidak menunjukkan tanda-tanda langsung untuk jatuh sakit! Apabila anda menawarkan diri untuk menghantarnya ke klinik atau pulang ke rumah, dia menolak bersungguh-sungguh dan ingin pulang sendirian. Kemungkinan dia tidak sakit tetapi mencari alasan untuk melarikan diri dari anda dan bersama kekasih lain.

3. Kerap menolak pelawaan anda untuk keluar bersama. Jika dulu, si dia ceria apabila anda mengajaknya keluar samada menonton wayang , makan-makan atau sekadar bersiar-siar, tetapi kini dia sering menolak dengan seribu alasan. Jika si dia keluar pun setelah puas dipujuk dan dirayu oleh anda dalam keadaan terpaksa. Situasi ini mungkin disebabkan si dia sudah bosan dengan anda dan ingin meninggalkan anda.

4.Menjadi panas baran dan sering mencari kesilapan anda Si dia berubah sikap dari seorang penyayang menjadi pemarah. Kesilapan anda yang paling kecil pun seolah-olah besar baginya dan anda sering dimarahi walaupun di depan orang ramai. Walaupun anda cuba sedaya-upaya mengelak melakukan kesilapan, si dia tetap cuba mencari kesilapan anda. Paling teruk sekali, jika si dia sudah tidak segan-silu menengking anda atau memaki hamun anda disebabkan perkara2 yang kecil ataupun kesilapan yang tidak disengajakan. Jika situasi ini berlaku, lebih baik anda meninggalkannya kerana sudah jelas dia sudah tidak lagi menghargai anda sebagai kekasihnya. Mungkin si dia sedang mencari jalan untuk mewujudkan kebencian anda terhadapnya dan berharap anda akan meninggalkannya. Tak guna merayu lagi kerana layanan buruknya hanya menyebabkan anda menderita.

5.Tidak membenarkan anda memegang atau membelek telefon bimbitnya Sudah tabiat pasangan bercinta, suka membelek-belek telefon bimbit pasangannya. Jika si dia jujur dan ikhlas dengan anda, sudah pasti dia membenarkan anda melihat kandungan memori telefon bimbitnya samada SMS, nama pemanggil, simpanan nombor telefon dan sebagainya. Dia tidak akan berasa takut atau bimbang kerana kejujurannya pada anda. Namun, sekiranya dia berkeras tidak mahu anda membelek telefon bimbitnya, anda patut mencurigainya kerana kemungkinan dia menyimpan nombor telefon atau SMS teman wanita lain. Dia tidak mahu anda melihat kandungan telefon bimbitnya kerana takut rahsia kecurangannya terbongkar.

6.Tidak lagi rajin menelefon anda Di awal percintaan, si dia asyik menelefon anda sehingga berkali-kali dalam satu hari. Si dia sentiasa mengambil berat dan menelefon anda walau untuk bertanya sudah makan atau belum. Jika satu hari tidak mendengar suara anda, pasti si dia resah. Tetapi sekarang dia tidak lagi rajin menelefon anda dan ada kalanya tidak menelefon anda langsung. Anda pula yang terpaksa menelefonnya dan kelihatan terdesak! Apabila ditanya ada saja alasannya dan paling popular ialah sibuk. Situasi ini menunjukkan dia tidak lagi berminat dengan anda dan mungkin hanya akan kembali menelefon anda apabila ada kepentingan lain.

7.Berubah sikap dengan ketara Jika dulu dia romantik bersama anda, sekarang dia hambar. Jika dulu dia ceria, sekarang dia membosankan. Jika dulu dia sering menghantar kad dan bunga, sekarang dia tidak lagi berbuat begitu. Jika dulu sering berkongsi cerita dan masalah serta bergurau senda, sekarang dia lebih banyak membisu. Malah dia tidak lagi mempamerkan kasih sayangnya pada anda dan hanya melayan anda seolah-olah teman biasa. Dia tidak lagi mengambil berat mengenai anda dan sering termenung jauh. Perubahan sikapnya yang ketara adalah petanda kemungkinan dia sudah ada teman baru dan tidak lagi berminat dengan anda. Anda patut menyuruhnya berterus-terang supaya diri anda tidak akan dipermain-mainkan!

Please Visit